Naar inhoud

Hulp bij solliciteren

Vidar biedt sollicitatietrainingen. Bijvoorbeeld als u het lastig vindt om een sollicitatiebrief te schrijven. Of als u moeite heeft met een sollicitatiegesprek.

Hulp nodig?

Bel Vidar op 046 477 71 30.

In een sollicitatiebrief legt u uit waarom u de beste kandidaat bent. U vertelt waarom u past bij deze baan. U kunt schrijven:

  • waarom uw werkervaring en/of opleiding past bij de baan;
  • waarom u als persoon bij de baan past;
  • waarom u bij dit bedrijf wilt werken.

Dit schrijft u in maximaal 1 A4. Voeg uw CV toe.

Opbouw van een sollicitatiebrief

  • Boven de brief plaatst u in de linkerhoek de naam van het bedrijf, de contactpersoon en het adres. Aan de rechterkant een regel met de plaats en datum.
  • Daaronder geeft u in één regel aan op welke vacature je reageert, bijvoorbeeld: ‘Betreft: vacature Medewerker Logistiek’
  • Aanhef: ‘Geachte heer …’ of ‘Geachte mevrouw …’.
  • Inleiding: hier geeft u aan op welke vacature u reageert. En waar u de vacature heeft gezien. Bijvoorbeeld: “Op uw website zag ik de vacature ‘Medewerker logistiek’ bij bedrijf X. Graag kom ik voor deze functie in aanmerking.”
  • Alinea 2: hier beschrijft u waarom u bij dit bedrijf wilt werken in deze functie. Wat trekt u aan in het bedrijf? Wat vindt u zo interessant en leuk aan deze functie?
  • Alinea 3: hier schrijft u waarom het bedrijf voor u zou moeten kiezen. Welke kwaliteiten en werkervaring sluiten precies aan bij de functie en bij het bedrijf? Wat heeft u het bedrijf te bieden?
  • Alinea 4: u sluit af door te verwijzen naar uw cv. En u geeft aan dat u de sollicitatie graag persoonlijk komt toelichten.
  • Ondertekening: u eindigt de brief met: ‘Met vriendelijke groet’. Daaronder zet u uw naam, handtekening en adres.
  • Lees uw sollicitatiebrief en cv nog een keer goed door
  • Bekijk de website van het bedrijf. Schrijf vragen op die u tijdens het gesprek wilt stellen. Zo toont u dat u geïnteresseerd bent en dat u uzelf hebt voorbereid.
  • Neem een pen, schrijfboekje en uw vragen mee.
  • Zorg voor de juiste kleding. 
  • Bereid uw reistijd voor. Kijk hoe lang de reistijd is en hoe laat u het beste kunt vertrekken. Houd daarbij rekening met eventuele files of vertragingen in het openbaar vervoer.

Het gesprek voeren

  • Wees op tijd
  • Wees enthousiast en beleefd. Ook tegen de receptioniste of andere mensen die u in het bedrijf tegenkomt.
  • Luister aandachtig tijdens het gesprek. Laat mensen uitpraten en zeg het eerlijk als u iets niet begrijpt.
  • Wees altijd eerlijk en doe uzelf niet anders voor dan u bent.
  • Vraag na afloop naar de vervolgstappen.

Succes!