Naar inhoud

Buddyproject biedt een handje hulp aan de toekomstige thuishulp

16 december 2022

Zuyderland Thuishulp en Vidar hebben de handen ineengeslagen om nieuwe medewerkers vanuit Vidar al werkend op te leiden naar een betaalde baan en contract bij Zuyderland Thuishulp. Dit traject duurt gemiddeld 3 maanden. Kimverly Gasque is een van de eerste kandidaten die het traject succesvol heeft doorlopen mede dankzij haar buddy Nancy.

Buddyproject biedt nieuwe kansen

Zuyderland Thuishulp staat voor veel uitdagingen. Door de krapte op de arbeidsmarkt is er een tekort aan personeel terwijl mensen steeds langer thuis blijven wonen. “Niet iedereen kan of wil verhuizen naar een zorgcentrum. Het buddyproject biedt voor Zuyderland Thuishulp nieuwe mogelijkheden”, legt Renée Jaminon-Aussems (relatiemanager Zuyderland) uit. Vidar werft geschikte en gemotiveerde kandidaten. Na de selectie kunnen ze met behoud van uitkering onder de vleugels van een buddy aan de slag. Daarnaast kunnen ze ook nog terecht bij Nathalie Geelen, hun jobcoach bij Vidar. “De nieuwe medewerkers kunnen uiteindelijk zelfstandig aan het werk, zijn dan niet meer afhankelijk van een uitkering en kunnen zo bij Zuyderland Thuishulp een mooie toekomst opbouwen”, legt Renée uit.

Kimverly, Renée En Marfo
Kimverly, Renée en Marfo met de nieuwe contracten
Een goed begin is het halve werk

Kimverly was een van de eerste twee kandidaten die afgelopen mei mocht starten bij Zuyderland Thuishulp. “De vacature sprak mij aan, omdat het mij leuk leek om met oudere mensen te werken. Mijn eigen ouders wonen nog op de Filipijnen. Door mijn werk in de thuishulp voel ik me minder eenzaam, heb ik veel sociaal contact en is het gemis iets minder”, legt Kimverly uit.  

Nancy Reinartz-Raven is al ruim 23 jaar in dienst als thuishulp bij Zuyderland. “Op basis van mijn ervaring werd ik benaderd om buddy te worden. Het leek me erg leuk om nieuwe medewerkers de kneepjes van het vak te leren. Ik heb toen ook de ‘Harrie Helpt-training’ gevolgd”, legt Nancy uit. Dat is een training waarin iemand opgeleid wordt tot de ideale collega van iemand met extra ondersteuningsbehoefte. Vol enthousiasme nam Nancy Kimverly onder haar hoede. “In de eerste maand liet ik Kimverly vooral meekijken. Ze kon zien hoe ik mijn werk doe en alvast de cliënten leren kennen. In de tweede maand gingen we samen aan de slag en in de derde maand deed Kimverly het werk grotendeels zelfstandig. Ik deed dan wat extra taken bij de cliënten waar normaal gesproken weinig tijd voor is. De cliënten vonden het eerst soms even spannend dat er iemand mee kwam, maar al snel vonden ze die extra aandacht en hulp juist erg fijn. Mijn cliënten vragen nog vaak naar Kimverly”, vertelt Nancy.

Werken met oog en hart voor de zorg en het welzijn van de cliënt

Mede dankzij Nancy vond Kimberly snel haar draai als thuishulp. Iedere dag steekt ze de handen uit de mouwen om te zorgen voor een schone en leefbare woning en het welzijn van haar cliënten. “Het is mooi werk dat om meer draait dan alleen maar poetsen. Ik help de cliënten met van alles wat ze niet meer zelf kunnen. Daarnaast hebben veel cliënten behoefte aan sociaal contact. Er is altijd wel even een koffiemomentje waarop we bijpraten. Sommige cliënten volgen me zelfs naar iedere ruimte waar ik aan het schoonmaken ben, zodat ze kunnen blijven kletsen terwijl ik mijn werk doe. Soms spelen we ook een spelletje, of we halen herinneringen op via een fotoboek. Het is hard werken, maar de cliënten zijn vaak heel dankbaar”, vertelt Kimverly trots.

De thuishulpen van Zuyderland vervullen ook een belangrijke rol met betrekking tot het signaleren van opmerkelijke veranderingen in de gezondheid van hun cliënten. “We vormen als thuishulp het voorportaal van de zorg. Ik probeer de nieuwe medewerkers hier ook in te coachen, zodat ze aandacht besteden aan het observeren van de cliënten.” Verder blijkt ook timemanagement van belang te zijn in het werk van een thuishulp. “In het begin proberen we te zorgen voor zo min mogelijk tijdsdruk bij nieuwe medewerkers, maar het is de bedoeling dat ze uiteindelijk zelfstandig alles netjes binnen een bepaalde tijd afkrijgen. We leveren daarbij een stukje maatwerk. Niet elk huishouden en niet iedere cliënt is hetzelfde en dat probeer ik nieuwe medewerkers dan ook meteen te leren. Het is daarbij belangrijk om te weten wat wel en niet mag en hoe je dat vriendelijk en duidelijk aan een cliënt kunt uitleggen. Zo mogen wij bijvoorbeeld niet buiten de ramen wassen in verband met de verzekering, maar leggen we wel uit met wie cliënten hiervoor contact kunnen opnemen”, zegt Nancy.

Zuyderland Thuishulp
Begeleiding

Nancy heeft als buddy met name een coachende rol, dient als vraagbaak en geeft zoveel mogelijk tips. “Niet alleen met betrekking tot het werken bij de cliënten, maar ook op het gebied van het gebruik van het medewerkersportaal, het inzien van de planning, het indienen van de uren etc. Het is een grote organisatie en ik probeerde er alles aan te doen om Kimverly zo warm mogelijk te ontvangen”, legt Nancy uit. Jobcoach Nathalie hield vanuit Vidar ook nog een vinger aan de pols. Iedere maand voerden Renée, Nancy en Nathalie een evaluatiegesprek met Kimverly. Die extra feedback en ondersteuning vond Kimverly erg prettig: “Ik vond het in het begin allemaal best wel spannend en het is heel fijn dat je dan niet alles alleen hoeft uit te zoeken. De klik met Nancy was erg goed. Ik vertrouw haar volledig. Ze heeft het beste met mij voor. We konden goed samenwerken en ik ben blij dat ik haar nog af en toe mag appen als ik een vraag heb.” In het verleden bleek het moeilijk om iemand vanuit Vidar op een reguliere manier te laten beginnen. “Door dit traject krijgen nieuwe medewerkers veel meer begeleiding en kunnen ze bij hun buddy terecht met al hun vragen. Ze krijgen dan al een vleugje ervaring mee”, legt Renée uit.

Contract bij Zuyderland Thuishulp

Dankzij de begeleiding en ondersteuning van buddy Nancy, werd Kimverly helemaal klaargestoomd om zelfstandig als professionele thuishulp te kunnen werken. Samen met Marfo Schols, de andere medewerker die in mei via Vidar kon starten, kreeg ze een contract. “Ze zijn nu beiden 20 uur per week in dienst bij Zuyderland Thuishulp en functioneren heel goed”, legt Renée uit. “We zijn nu ook gestart met een derde kandidaat en er staat nog een vierde te popelen om te beginnen.”

De samenwerking met Vidar bevalt goed

De lijntjes tussen Zuyderland en Vidar zijn kort. “We weten elkaar makkelijk te vinden en we hebben regelmatig contact. We zijn van plan om het project verder uit te breiden. Daarbij is goed overleg met Vidar belangrijk. Er gaan dan namelijk meerdere collega’s en kandidaten in het spel komen en dat vraagt om een goede voorbereiding”, legt Renée uit. Ook wordt er een nieuwe ‘Harrie Helpt-training’ gepland. Er zijn hiervoor al zes plekken voor nieuwe buddy’s gereserveerd.

Nieuwe kandidaten kunnen zich bij Vidar melden

Er is via Vidar ook weer een nieuwe vacature uitgezet waar geïnteresseerde kandidaten op kunnen reageren. “Schoonmaakervaring is mooi meegenomen, maar niet per se nodig. We kijken vooral of een kandidaat de potentie heeft om binnen een paar maanden zelfstandig aan de slag te kunnen en of hij past in een organisatie waar het om hulpbehoevende cliënten gaat. Inlevingsvermogen is daarbij erg belangrijk”, legt Renée uit.

Een buddyproject kan ook in andere organisaties tot mogelijkheden leiden

Renée is ervan overtuigd dat een soortgelijk buddytraject ook voor andere organisaties nieuwe kansen kan bieden. “Je moet er dan wel betrokken medewerkers voor hebben, die net zo gepassioneerd als Nancy de nieuwe medewerkers willen begeleiden en er moet draagvlak voor zijn. Je moet eerst investeren voordat je er de vruchten van kunt plukken." Voor Kimverly was het traject een groot succes: “Ik ben blij dat ik met mijn werk een grote bijdrage kan leveren in de zorg voor en het welzijn van een ander. Daar ben ik echt trots op!”

Wilt u weten welke kansen Vidar u of uw onderneming kan bieden? Neem dan contact op via +31 (0) 46 477 71 30 of vul het contactformulier in.